- Home
- Food tech en vending aankoopgidsen
- Healthcare catering gids
Healthcare catering gids
Of het nu voor patiënten is of voor degenen die familie en vrienden bezoeken, moderne cateringoplossingen in ziekenhuizen en gezondheidsfaciliteiten zijn van het grootste belang om snel kwalitatief eten en drinken te verkrijgen.
Toegang tot kwalitatieve voeding speelt een cruciale rol bij het helpen van zieke of gewonde patiënten om te herstellen en biedt bezoekers een scala aan hoogwaardige eetopties tijdens langdurig verblijf en potentieel moeilijke tijden.
Hoewel budgetten, ruimte en faciliteitsbeperkingen het moeilijk kunnen maken om over te stappen van een bemande kantine naar een zelfbedieningscateringoplossing, brengt dit wel een reeks voordelen met zich mee voor elke zorginstelling die deze sprong in het diepe wil wagen.
In deze handleiding zal Selecta alles behandelen wat een ziekenhuis, hospice, verzorgingstehuizen of andere grote zorginstellingen moeten overwegen bij het integreren van zelfbedieningsoplossingen in hun cateringaanbod, evenals alle gezondheids- en veiligheids-, logistieke en duurzaamheidsfactoren waar cateringmanagers rekening mee moeten houden.
Rekening houden met de gebruikers
Gezondheidszorginstellingen zijn buitengewoon drukke gebieden met veel mensen die graag gebruik willen maken van cateringfaciliteiten, dag en nacht. Dit betekent dat er op elk moment van de dag een scala aan oplossingen moet worden aangeboden.
De belangrijkste begunstigden van een zelfbedieningscateringoplossing zijn:
- Familie en vrienden die op bezoek zijn
-
Patiënten
-
Plaatselijk personeel — dit omvat verpleegkundigen, artsen, schoonmaakpersoneel ter plaatse, beveiliging en winkelpersoneel
-
Externe bezoekers — inclusief inspecteurs, aannemers en regelgevende ambtenaren
Of het nu een bezoeker is of een langdurige medewerker of zorgverlener, iedereen die toegang wil hebben tot zelfbedieningscateringoplossingen heeft nodig:
Gemakkelijke toegang — Ziekenhuizen en gezondheidsfaciliteiten bestrijken over het algemeen een groot gebied met veel voetverkeer op elk moment van de dag. Cateringmanagers in de gezondheidszorg moeten nadenken over waar ze zelfbedieningsoplossingen moeten plaatsen, zodat bezoekers snel toegang hebben tot voedsel voor henzelf of zieke dierbaren vanaf elke locatie, en ervoor zorgen dat ze nooit te ver van voedsel zijn. Dit kan betekenen dat er een grotere, centrale voedselhal wordt ontworpen die even ver van alle afdelingen ligt of het creëren van een netwerk van kleinere hubs, zodat iedereen toegang heeft.
Een grote verscheidenheid — Met een verscheidenheid aan patiënten, personeel en bezoekers die dagelijks in en uit een ziekenhuis komen, zijn er veel verschillende behoeften en smaken om voor te zorgen. Naast ervoor zorgen dat er warme en koude opties zijn, kindermaaltijden en een mix van voedzame snacks en traktaties voor consumenten, moeten cateringmanagers ook rekening houden met verschillende dieetwensen door veganistische, glutenvrije en allergenenvrije opties aan te bieden.
Religieuze en culturele overwegingen — Ziekenhuizen zijn er om iedereen te helpen — ongeacht achtergrond, cultuur of religie — dus een voedsel- en drankoplossing moet dit zo veel mogelijk weerspiegelen in hun dienstenaanbod. Dit betekent dat elke zelfbedieningscateringoplossing de faciliteiten moet hebben om een scala aan cultureel diverse opties aan te bieden — bijvoorbeeld, halal vleesopties of koosjere maaltijden.
Gemak — Niet elke zelfbedieningsoptie is geschikt voor elke ruimte — bijvoorbeeld, je zou geen warme voedselbalies hebben in drukke gangen. Het is dus belangrijk voor cateringmanagers om ruimtes te vinden die de meest geschikte voedsel- en drankopties bieden voor het gebied. Bijvoorbeeld, eenvoudige verkoopautomaten zijn het beste voor gangen omdat ze niet veel ruimte in beslag nemen en grab-and-go-opties bieden, terwijl volledige zelfbedieningsmicromarkten beter worden gebruikt in open kantine-ruimtes.
Overwegingen op het gebied van gezondheid en veiligheid
Het prioriteren van gezondheid en veiligheid bij het beheren van zelfbedieningscateringoplossingen is van het grootste belang. Deze oplossingen moeten echter volledig waterdicht zijn in ziekenhuizen om te voorkomen dat kwetsbare patiënten gevaar lopen.
Het niet naleven van gezondheids- en veiligheidsvoorschriften betekent dat ziekenhuizen en zorginstellingen niet alleen te maken krijgen met juridische gevolgen, maar ook het vertrouwen schenden tussen bezoekers, patiënten en ziekenhuizen die een zorgplicht hebben.
Productbeheer — Of het nu gaat om gekoeld of verwarmd voedsel, beide hebben strikte regels en voorschriften met betrekking tot hun houdbaarheid, opslag en rotatie. Producten moeten veilig worden opgeslagen — volgens FSA-opslagvoorschriften om kruisbesmetting te voorkomen — en regelmatig worden geroteerd om te voorkomen dat verouderde of hoogrisicoproducten bij bezoekers of kwetsbare patiënten van een ziekenhuis terechtkomen.
Overwegingen bij de installatie — Bij het installeren van een volledig zelfbedieningscateringoplossing — zoals een verkoopautomaat of grote micromarkt, is het belangrijk om risico's te analyseren en de noodzakelijke aanpassingen te doen om te voldoen aan de bouwvoorschriften. Ze mogen bijvoorbeeld geen branduitgangen blokkeren, moeten op een vlakke ondergrond worden geplaatst of aan een muur worden bevestigd om kantelen te voorkomen, eventuele elektrische bedrading moet bedekt zijn, en eventuele blootgestelde verwarmings- of koelunits moeten geïsoleerd zijn om letsel te voorkomen.
Signalering van gevaren — Bij het verzamelen of verwarmen van voedsel bestaat het risico op lichte verwondingen, dus het is belangrijk dat waarschuwingen worden aangegeven om ervoor te zorgen dat mensen voorzichtig zijn en zich bewust zijn van deze risico's. Cateringmanagers moeten bijvoorbeeld letten op borden rond warm voedsel of vloeistoffen — zoals koffiemachines en warme voedselbalies — om brandwonden en verbrandingen te voorkomen, evenals andere relevante risico's.
Goede documentatie hebben — Elke zelfbedieningsmachine moet regelmatig worden gecontroleerd op onderhoud om ervoor te zorgen dat het voedsel op de juiste temperatuur wordt verwarmd of gekoeld om bederf van het voedsel te voorkomen en de veiligheid van de klant te waarborgen. Onderhoudsdocumenten en certificaten moeten up-to-date zijn om ervoor te zorgen dat ze voldoen aan gezondheids- en veiligheidsnormen, dus cateringmanagers moeten vooruit plannen om ervoor te zorgen dat ze worden gecontroleerd.
Hospital catering regulations
Not only do food storage and distribution methods need to abide by Food Standards Agency (FSA) regulations, they also need to meet NHS standards.
Dit betekent dat elke zelfbedieningsoplossing moet:
- Adhere to NHS hospital food standards
- Be part of a documented food and drink strategy
- Be led by NHS dietetic advice
- Be managed by a nominated food safety specialist
- Meet regulation 14 of the Health and Social Care act — meeting nutritional and hydration needs of patients and visitors
De wet vereist ook regelmatig onderhoud van de machines, wat inhoudt:
- Gasapparaten
- Rookkanalen
- Leidingwerk
- Zelfbedieningsapparaten
Dit garandeert dat de machines veilig zijn en minimaal risico vormen voor consumenten.
Overwegingen op het gebied van duurzaamheid
Aangezien alles zich in een groenere richting beweegt, moeten zelfbedieningscateringoplossingen zich richten op het minimaliseren van afval en energieverbruik.
Cateringmanagers moeten overwegen:
Verminderen van afval — Elke verkoopautomaat of zelfbedieningsmicromarkt die snacks en maaltijden serveert, moet nadenken over hoe niet-recyclebaar afval kan worden verminderd. Dit kan betekenen dat er gekeken wordt naar de verpakking en recyclebaar bestek voor grab-and-go-opties om afval te minimaliseren.
Verlagen van energieverbruik — Moderne machinefuncties — zoals compartimentkoeling en de stand-by modus tijdens periodes van verminderde vraag — kunnen bedrijven helpen geld te besparen en op de lange termijn het milieu te ondersteunen.